Der var mødt 19 motorcykler til start fra havnen. Aftenens køretur vil jeg imidlertid gå let henover. Det var målet for aftenens tur, der var interessant, meget interessant. Vi skulle besøge Gunnar Lisby Kjær og hans kone Helle i deres nybyggede residens på Gjellerodde. Vi blev budt indenfor i en bygning, som husede Gunnars racer og sports biler. Derpå fortalte han om købet af den gamle ejendom, der lå på stedet, og hele byggeprocessen samt hvilke tanker der lå bag den endelige udformning. Så var der ellers et lækkert kaffebord. Dernæst fortalte Gunnar om de forskellige biler, og det var lige noget for os, der er vaccineret med benzin. Først var der en Ferrari 458 som var udstyret til race. Dernæst en rendyrket racerbil, som minder om de LMP 1 og LMP 2 biler, der bliver kørt med på Le Mans. En Lamborghini, som også bliver brugt til race, var ikke hjemme. Den var på værksted for at få repareret gearkassen. Så var der lige den røde 12 cylindrede Ferrari Testarossa, og til slut en Mc Laren med foldetag. Vi fik selvfølgelig lov til at høre alle motorerne i gang, og her var virkelig brøl for alle pengene. Herfra skal lyde en tak til Helle og Gunnar for at invitere os indenfor i skatkammeret.
Lidt for de tekniske: Vi talte om, hvorvidt den flade 12 cylindrede motor i Testarossaen var en boxermotor eller en v-motor. Gunnar kunne fortælle, at det var en flat V-12 motor. Jeg har selvfølgelig undersøgt det lidt nærmere. Gunnar har naturligvis ret. Det er en V motor, hvilket vil sige, at plejlstængerne i de to overfor hinanden liggende cylindre er forbundet til samme plejlstangssøle. Så når det ene stempel er på vej i bund, er det andet på vej i top. På en boxermotor (som BMW) har hver cylinder sin egen plejlstangssøle. Det vil sige, at begge cylindre går mod toppen eller mod bunden samtidig.
Ref. Ingolf
Foto. Peter og Knud