13 havde valgt at køre med på turen + 2 måske kommende motorcyklister på bagsædet.
Vi skulle på besøg ved TMP. I Flovlev. Da vejret var blevet fint sidst på dagen, tog vi en tur ind omkring Søndbjerg, ned til Tambohuse og derefter mod Hvidbjerg og hovedvejen for at køre den sidste stykke til besøgsstedet.
Vi blev taget imod af Martin Godiksen, som er den ene af de 2 indehavere.
Han bød os velkommen, og vi fik en rigtig god rundvisning. Der bliver bygget kraner på lastbilerne, nogle af dem er nogle ordentligt moppedrenge, hvor bare kranen kan koste op til en par mill. Kr. + bil og montering, så det er en dyr omgang. Lastbilen er jo en standard bil, som skal forstærkes, for at holde til de store belastninger kranen påvirker bilen med.
Der bliver svejst og boldtet forstærkninger på vangerne, hvilket betyder at lastbilen skal skilles meget ad.
Nogle af kunderne går meget op i at tingene er skærmet meget inde, hvilket giver meget tilpasnings arbejde, andre ønsker bare at tingene virker, så det gør hver projekt forskelligt.
Det er et meget stort arbejde at bygge sådan en kranbil op, det er svært at beskrive på skrift, folk var imponeret af det arbejde der skal til inden det færdige resultat.
Der bliver brugt Fassi kraner og de har forhandling af HMF. Kraner også.
Nedenstående som er rødt makeret, er taget fra deres hjemmeside.
Velkommen til TMP Hydraulik ,
Vi udføre forstærkning, chassisopbygning og montering af lastbil kraner. Vi udfører også opbygning af trækker og hejseladbiler, special opbygninger og sværgodstrækker feks. m kran. Udover det laves marine kraner, fremstillet i højstyrkestål, hvilket giver en høj brudstyrke, og lav egenvægt. Monteret med rustfri hydraulikrør, stempelstænger, bolte og skiver. Fra 5 Tm med Danfoss PVG 32 proportional ventil.
Kraftigt tandstangs drejesystem.
Metalliseret og malet med 2 komponent maling.
Kan udstyres med spil, kabelstyring, radiostyring m.m.
Vi gik derefter ind i en anden hal, hvor en anden del af TMP`s produkter bliver lavet, det er også kraner men mest til marine brug, her fremstiller de hele kranen selv, arm/armene og stempel mm.
De har 24 forskellige standard kraner, som der så kan bygges specielle dele på, alt efter kundens ønske. Der bliver solgt ca. 50 til 60 stykker om året, af de selvbyggede kraner.
TMP. Ejes i dag af Martin Godiksen og Anders Sloth, der har været 2 andre ejer før dem, det hele startede 1987. Der arbejder 22 på værkstedet og 4 på kontoret. Der er 4 lærlinger som er inden for 3 forskellige faggrupper, Kleinsmede, Industritekniker og kranbygger.
Randi, Martin`s hustru arbejder på kontoret med bogholderi og tegninger mm.
Vi blev så budt ind i deres frokostrum, hvor Martin viste billeder af forskellige produkter de havde lavet, det var mange forskellige opgaver de havde løst store som små.
Alt i alt en meget fin aften, hvor folk stillede godt med spørgsmål langs afsted.
Der blev herefter severet kaffe og kage, en af Mathilde folket`s store højdepunkter.
Stor tak til Randi og Martin for at bruge en aften på Mathildes-MC.
Se og læs meget mere om TMP på de 2 link!
Ref. Knud
Foto. Peter og Knud.